måndag 16 januari 2012

The Prestige

Från 2006, 130 min - Drama, Mystery, Thriller - 25 December 2006 (Sverige)




Filmen handlar om två illusionister, Robert Angier och  Alfred Borden, som lever och verkar i slutet av 1800-talet. De blir bittra fiender efter en olycka där Robert Angiers hustru dör. Angier, eller Den store Danton, som han också kallar sig, anser att det är Bordens fel att hustrun dör.

Under resten av filmen försöker de båda överträffa varandra och komma på den andres hemligheter. De människor som lever i deras närhet och älskar dem dras med i deras kamp och blir offer för deras sätt att leva.

Den här filmen gillar jag verkligen, den är spännande och har bra intrig samtidigt som den bjuder på intressanta och invecklade relationer. Jag gillar framför allt Christian Bale som spelar Alfred Borden. Och jag gillar upplösningen av filmen.

Av mig får filmen en 5 av 5.


RegissörChristopher Nolan
Författare: Jonathan Nolan (manuskript), Christopher Nolan (manuskript)
Skådespelare: Christian BaleHugh Jackman och Scarlett Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar