lördag 25 februari 2012

Pride and Glory

Pride and Glory (2008) 130 min - Kriminal, Drama, Thriller - 21 Januari 2009 (Sverige)




Edward Norton spelar en polis i New York City som heter Ray Tierney. Hans pappa är också polis, så även hans bror liksom hans systers man och alla arbetar de på samma ställe men på olika avdelningar. 

Ray börjar med en utredning där fyra poliser i hans brors avdelning blivit skjutna till döds. Detta är början till en stor korruptionsskandal inom hela NYPD och Rays familj blir inblandad på flera plan. 

Ray hamnar i svåra moraliska val, och måste gå till botten med frågor som: Vilken typ av människa han vill leva som i fortsättningen? Vad är rätt och vad är fel, när så många av hans familj och vänner blir inblandade?

Jag tycker filmen var intensiv och spännande, om än i mörkaste laget för min smak. Mycket våld och otäcka scener. Jag gillar att filmer tar upp aspekter som har med människors val i livet att göra. Vad blir summan av de beslut som jag tar i detta nu? Vad blir konsekvenserna? Denna film har det som grundtema tycker jag och det gillar jag som sagt.

Edward Norton är som vanligt en duktig skådespelare och verkar gå in i rollen fullt ut. Colin Farrell är också en fantastisk skådespelare som här spelar en av de mindre nogräknade poliserna. En mycket svår person.

Som helhet är filmen helt klart värd att se...

Filmen får en 4 av 5. Det som jag tycker drar ner filmen något är alla våldsscener, man kanske hade kunnat minska ner dem något utan att för den skull tappa gnistan och glöden i filmen. 


Regissör:
 Gavin O'Connor
Författare: Joe CarnahanGavin O'Connor
Skådespelare: Edward NortonColin Farrell och Noah Emmerich

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar