söndag 2 september 2012

Snow White and the Huntsman

Från 2012, 127 min - Action, Äventyr, Drama - 8 Juni 2012 (Sverige)



I kväll blev det att jag tittade på en gammal saga men i nygjord tappning. Jag blev glatt överraskad över hur fascinerande jag tyckte att filmen var. 

Filmen bygger alltså på originalberättelsen om Snövit, som skrevs av Bröderna Grimm under början av 1800-talet. Snövit spelas av den vackra Kristen Stewart, som också har ett vackert och rent hjärta. Den elaka styvmoder/drottningen spelas av Charlize Theron. Hon som har en spegel som hon frågar vem som i världen vackrast är, och alltid får höra att jo, det är minsann hon, drottningen i egen hög person. Ända fram tills spegeln säger att nu är Snövit den vackraste av dem alla. Vilket gör drottningen galen av avundsjuka.

Men för att börja från början så ser man först hur den dåvarande kung Magnus och hans hustru får en liten dotter som de döper till Snövit och allt är frid och fröjd fram tills drottningen dör när Snövit bara är 7 - 8 år. Kungen är otröstlig och ger sig ut i ett krig mot en svart armé. Kungen och hans män segrar men några av hans män har tagit en ung vacker kvinna som fånge och när kungen ser henne blir han så hänförd av hennes skönhet att han befriar henne och tar med henne hem för att gifta sig med henne. På bröllopsnatten blir han dock mördad av sin nya hustru och Snövit blir fängslad i ett av tornen på slottet. Resten av landet förfaller och den svarta armén dödar alla som de kommer åt... 

Jag tycker att filmen är riktigt sevärd och underhållande och man känner igen delar från den vackra sagan, trots att man gjort om filmen så det är mer av äventyr än av saga. 

Av mig får Snow White and the Huntsman en 4 av 5.


Regissör: Rupert Sanders
Författare: Evan Daugherty (manuskript), John Lee Hancock (manuskript), Hossein Amini (manuskript)
Evan Daugherty (screen story)
Skådespelare: Kristen StewartChris Hemsworth och Charlize Theron



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar