lördag 29 december 2012

Australia

Australia, från 2008, 165 min - Aventyr, Drama, Historisk - 25 December 2008 (Sverige)




Den här historien har sin början i slutet av 1930-talet, innan andra världskriget, i norra Australien. Engelskan Lady Sarah Ashley (Nicole Kidman) kommer till Australien för att leta efter sin man som driver en boskapsranch där som är lika stor som Belgien. Men när hon äntligen kommer fram har hennes man dött, han har blivit skjuten av någon från ursprungsbefolkningen, en aborigin, får hon reda på.

Sara möter flera av de andra aboriginerna, bland annat pojken Naval (Patrick Mylott) som också är filmens berättar röst. Naval är cremefärgad, alltså har han en mamma som är aborigin och en pappa som är vit. Det är inte bra vid den här tiden att vara av blandras, man hör inte hemma någonstans och hans föräldrars relation är inte av de bättre. Pappan är en utstuderad sadist som slår mamman och sonen känns han inte vid. Han arbetade åt Sarahs man men sålde hans boskap i smyg till den andre store boskapsägaren i Australien.

In i historien som en viktig länk mellan alla kommer också en annan man, Drover (Hugh Jackman), han är en boskapsdrivare, men gillar hästar och vill korsa tama hästar med vildhästarna i Australien. Han blir den som ska hjälpa Sarah att föra sina 2000 djur över vildmarken så att hon kan sälja dem vid kusten.

Mitt i allt detta finns en skugga hängande över dem som de nog inte är så medvetna om, kriget som pågår ute i stora världen. Bland annat hamnar de mitt i förödelsen efter den Japanska bombningen av Darwin.

Det är en film som heter duga, tycker jag. Det är mycket som  behandlas här, man tar upp frågor om rastillhörighet, diskriminering av kvinnor, svarta och ur innevånare, frågor om krig och dess följder. Man tar också upp behovet vi människor har av att ha en historia att berätta om oss själva och vart vi kommer i från.

Jag tycker att detta är en stor film och Nicole Kidman är lika bra som hon brukar vara och resten av skådespelarna är riktigt bra allihopa. Jag vet inte vad jag ska klaga på här faktiskt, möjligen att den är lite för lång kanske, men man njuter av varje minut, så, nej, det är en toppen film, helt enkelt.

Filmen får en 5:a av 5 av mig.



Regissör: Baz Luhrmann
Författare: Stuart Beattie (filmmanus), Baz Luhrmann (filmmanus), med flera.
Skådespelare: Nicole KidmanHugh JackmanPatrick Mylott och Shea Adams



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar