lördag 29 december 2012

Bedragaren

Arbitrage (2012), 107 min - Drama, Thriller - 9 November 2012 (Sverige)




Robert Miller, som spelas av Richard Gere, är en till synes framgångsrik affärsman som har allt. En vacker fru, Ellen Miller, som spelas av Susan Sarandon och två vuxna barn som båda är anställda på Millers firma. 

Miller tänker sälja sitt företag, riktigt varför får man inte klart för sig förrän en bra bit in i filmen, då det visar sig att han tidigare har gjort en dålig affär och därför fifflat med bokföringen för att skyla över den stora penningtransaktionen. Detta skulle om det uppdagades av skattemyndigheten ge honom flera år i fängelse. Som om detta inte vore nog, så har Miller dessutom haft en kärleksaffär med en fransk konstnär och hjälpt henne med både lägenhet och hennes första utställning.

När snaran dras åt hårdare och hårdare runtomkring Miller så verkar det som om han tänker smita undan från allt tillsammans med sin älskarinna. Då de åker i väg i hennes bil mitt i natten så drabbas Miller av ännu en fasansfull olycka, han somnar när han kör bil och kör av vägen. Som av ett under klarar Miller sig hyfsat trots att bilen voltar flera varv och är totalkvaddad men hans älskarinna dör. Hur ska han nu klara upp allting? Men Miller är en härdad man, han biter ihop och lyckas ta sig hem på något vis och så fortsätter han spela sitt spel in i det sista men nu, med polisen hack i häl.

Jaha, vad tyckte jag då om denna film? Jag tyckte den var riktigt bra, Richard Gere, klarar den här typen av roller väldigt bra, spelar trovärdigt och genuint, rakt igenom. Susan Sarandon, har här inte en så framträdande roll, vilket är lite tråkigt eftersom jag tycker att hon brukar spela sina roller väldigt bra. Här blir det just bara en roll som hon spelar. 

Det som jag slås av är hur otroligt tråkiga liv människor tycks leva, och med tråkiga menar jag känslomässigt innehållslöst. Nog måste livet bli tråkigt när man kan göra i princip vad som helst för pengar? Ja, visst, pengar kan ge en massor materiellt i gengäld, men man kan aldrig köpa sig lycklig inombords, den klyschan stämmer nog allt för väl. Jag tycker den här filmen mycket tydligt visar just den biten. 

Jag tror också att filmskaparna vill, att vi på något motvilligt vis, ändå ska tycka om Miller, trots hans krassa och totalt egocentriska syn på livet. Men jag gör det inte, ju mer jag får veta om honom, desto mer ramlar han ner från sin pedestal.  

Men temat är ändå bra att göra film av, för som helhet tycker jag att filmen är mycket sevärd, jag kanske inte kallar den en gastkramande thriller men åtminstone en spännande drama.

Filmen får en 3:a av 5 från mig.


Regissör: Nicholas Jarecki
Författare: Nicholas Jarecki (filmmanus)
Skådespelare: Richard GereSusan Sarandon och Brit Marling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar