lördag 1 december 2012

The Descendants

The Descendants (2011) 115 min - Komedi, Drama - 27 Januari 2012 (Sverige)



Så blev det då äntligen denna film som jag har tänkt att jag skulle se för länge sedan... Jag hade ändå inga speciella förväntningar på den men jag tyckte att den var helt ok att se på och ett och annat skratt fick jag dessutom.

Filmen handlar om en medelålders baron på Hawaii som spelas av George Clooney, vars fru ligger i koma på sjukhus efter en olycka med en båt. Han försöker nu få närmare kontakt med sina två döttrar, den ena i 10-års åldern och den andra 17. Det är inte en uppgift som är helt enkel då han i flera år, fram tills hustruns olycka har varit fullt upptagen med sitt arbete och knappast träffat sina döttrar.

Det jag slogs av i början av filmen var den vackra musiken, det är något speciellt med musik från Hawaii. Naturbilderna var också vackra. Så till filmens handling och vad jag tycker om den, som jag skrev i början så tyckte jag filmen var riktigt bra att se, underhållande, helt enkelt. Det kanske inte är en film som fastnar i ens minne för evigt men ett tag i alla fall.

George Clooney spelar den här pappan riktigt bra och det känns äkta och starkt det han uttrycker i och med den kris som han befinner sig i efter hustruns olycka. Chailene Woodley som spelar hans äldsta dotter är kanske ändå den som spelar sin roll bäst och mest trovärdigt. Riktigt imponerande av en så ung tjej, men hon har ju å andra sidan varit i branschen ett bra tag trots sina unga år.

Är detta en film som jag rekommenderar? Ja, om man är ute efter familjefilm med ett lite större djup så fungerar den utan att vara alltför djuplodande och sentimental.



Regissör
Alexander Payne
Författare: Alexander Payne (filmmanus), Nat Faxon (filmmanus),
Skådespelare: George ClooneyShailene Woodley och Amara Miller



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar