söndag 24 mars 2013

En kunglig affär

A Royal Affair (2012) En kongelig affære (original titel) 137 min - Drama, Historia, Romantik - 
13 April 2012 (Sverige)




Så har jag då sett denna fantastiska film som är så välgjord och spännande! Det är ett bra sätt för mig att lära mig lite historia, detta att se på film som är bra. Jag tycker annars att det är så tråkigt att läsa en torr histoiebok i ämnet.

Filmen handlar om Caroline Mathilde av Storbritannien som var syster till den blivande kung Georg III av England. Man får följa hennes tankar och liv från det att hon kommer till Danmark och ska gifta sig med sin kusin kung Kristian VIII av Danmark. 1768 blev de föräldrar till kronprins Fredrik (som sedan blev kung Fredrik VI av Danmark).

Caroline Mathilde blir djupt olycklig då hennes man Kristian är en mycket psykiskt labil man som inte trivs med sitt liv. Han umgås med prostituerade och bryr sig inte om vad som beslutas i landet och efter att de fått sonen Fredrik ger sig kungen ut på en resa där han träffar den tyske läkaren, Johann Friedrich Struensee som han tar med sig hem till slottet i Danmark.

Efter en tid så inleder Caroline Mathilde och Johann en romans som gör att Caroline Mathilde åter blir gravid och denna gång får hon en dotter, prinsessan Louise Auguste. Under tiden har Johann, som är en fritänkare, fått allt större makt i Danmark och över kungen som är lätt att manipulera.

Man genomförde många förbättrande lagändringar under denna tid. Men alla såg inte lika positivt på denna utveckling vilket ledde till att både Johann och Caroline Mathilde arresteras.

Det här är en film med mycket känsla och dramatik och man förundras över hur livet var under 1700-talets slut i Danmark när Upplysningsidéerna från övriga Europa började spridas i landet. Det är en tid när vetenskapen gör stora framsteg på bekostnad av de religiösa idéerna. Den viktigaste idén inom Upplysningen var att "Alla människor är kapabla att tänka själva" och därför ska man inte okritiskt tro på sådant som makthavare och andra auktoriteter påstår.

Jag tycker att det är en tanke som är lika aktuell i dag som på den tiden. Vi måste tänka själva och inte blint tro på våra politiker och det de säger. För att inte bli förd bakom ljuset måste vi själva utforska vart vi står och vad vi tror på. Vi måste tro att vi som enskild individ kan förändra och att vi kan påverka saker och ting i vår omgivning annars är jag rädd att vi blir förda bakom ljuset.

Men nog om detta, som summering tycker jag att filmen är mycket väl värd att se och att skådespelarna spelar sina roller alldeles utmärkt. Jag har länge fascinerats av Mads Mikkelsen och speciellt av hans röst och han gör mig inte besviken i denna film heller där han spelar läkaren Johann. Alicia Vikander är ny för mig och jag visste inte ens att hon var svenska, vilket gör hennes roll än mer utmanande tycker jag med tanke på att hon pratar danska i filmen, men hon gör det galant.

Av mig får filmen en 5:a av 5.


RegissörNikolaj Arcel
FörfattareBodil Steensen-Leth (roman), Rasmus Heisterberg (manuscript),
SkådespelareAlicia VikanderMads MikkelsenMikkel Boe Følsgaard




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar