onsdag 26 juni 2013

Pride and Prejudice

Stolthet och Fördom (2005) "Pride and Prejudice" (original titel) 129 min - Drama, Romantik  -
 23 November 2005 (USA)




Pride and Prejudice är en film som bygger på romanen med samma namn som utgavs första gången 1813, men den skrevs redan 1796 - 1797 av Jane Austen.

Filmen utspelar sig på landet i södra England där vi möter familjen Bennet, som består av föräldrar och fem döttrar. Mrs Bennets stora mål i livet verkar vara att få sina döttrar bortgifta med rika män. Tydligen var det så på den tiden att döttrar inte kunde ärva egendom efter fadern när han dog. Därmed skulle Bennets döttrar bli arvslösa och därför måste de hitta en man som har det bra ställt. Döttrarna själva verkar också vara inställda på att de ska finna en så trevlig och rik man som möjligt, så hela filmen handlar i stort sett om just detta stora åtagande.

Även om fokus är mest inriktat på en av döttrarna, nämligen Elisabeth, den näst äldsta av dem, och hennes relation med Mr Darcy. Han är en mycket rik, stolt och snobbig man, som i början av deras bekantskap tycker att Elisabeth inte är någon kvinna för honom eftersom hon har lägre klasstillhörighet än honom. Men ingen av dem kan motstå de starka känslor som de väcker hos varandra, även om detta sker under stort motstånd och mycket av både stolthet och fördomar från dem båda.

Jag tycker att filmen är sevärd, och att det är bra spelprestationer från de inblandade även om jag egentligen inte är så intresserad av just denna genre, å, andra sidan kan jag tycka att det är intressant med lite historia ibland. Jag har sett en tidigare version av filmen, från 1995 som jag nog tycker var en aning bättre faktiskt.


Regissör: Joe Wright
Författare: Jane Austen (roman), Deborah Moggach (manuskript)
Skådespelare: Keira Knightley, Donald Sutherland och Brenda Blethyn


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stolthet_och_f%C3%B6rdom


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar