lördag 10 augusti 2013

Oblivion

Oblivion (I) (2013) 124 min - Action, Äventyr, Mystery - 10 April 2013 (Sverige)






Jaha, så blev det en film om framtiden i kväll. Jag tyckte att den var hyfsad faktiskt och det var intressant att se Tom Cruise i en ny film från 2013. 

Tycker jag att Cruice håller måttet fortfarande? Inte helt och hållet kanske men det kan bero på filmens tema som ju inte riktigt är min grej. Ändå ville jag se Oblivion eftersom att det är lite roligt ändå att tänka sig in i framtiden och fundera på vad den kan ha i beredskap för oss människor.

Ja, så till filmens handling då, den handlar om Jack (Tom Cruice) och Victoria (Andrea Riseborough) som sköter om reperationerna av drönare på Jorden. Det är Jack som gör själva reperationerna och åker till platser där hans insatser behövs medan Victoria är kvar på deras plattform - Tower 49 - och övervakar det som händer i omgivningen samt kommunicerar med deras ledare som är stationerad på "Tet" en tetraedisk rymdstation som åker i en omloppsbana runt Jorden.

Trots att Jacks och Victorias minnen har raderats för att de inte ska minnas hur det var innan kriget för 60 år sedan som ödelade stora delar av Jorden, så har Jack ändå drömmar om en kvinna som känns så verklighetstrogna från livet innan kriget mot utomjordingarna.

Under en av sina reperationsresor räddar Jack en vacker kvinna från ett nedskjutet rymdskepp vilket leder honom in i nya farliga situationer där han samtidigt börjar ifrågasätta sitt liv och de uppgifter som han har.


Regissör: Joseph Kosinski
Författare: Karl Gajdusek (manuskript), Michael Arndt (manuskript) mfl.
Skådespelare: Tom CruiseMorgan FreemanAndrea Riseborough och Olga Kurylenko mfl.



2 kommentarer:

  1. Filmen är ju inte urusel men jag tycker att de snott väldigt mycket från "Moon" som kom för några år sen. Kul att läsa en bra recension i alla fall! :-)

    SvaraRadera
  2. Roligt att du kollade in min sida. Jag har själv inte sett "Moon" men kan ju vara intressant att göra det ;-)

    SvaraRadera