måndag 9 september 2013

The Conjuring

The Conjuring (2013)
112 min - Skräck, Thriller - 6 September 2013 (Sverige), 23 Oktober 2013 (DVD)



The Conjurings manus är från de paranormala utredarna Ed och Lorraine Warrens eget arkiv och handlar om den sanna historien om fembarnsfamiljen Perron. Berättelsen utspelar sig under 1970-talet i USA.

Filmen börjar med scener där familjen Perron flyttar till ett stort hus som de har köpt. Huset är gammalt och stort och har till exempel en källare som är igenbommad. Mamman i familjen börjar få flera stora blåmärken på kroppen men hon förklarar det med att hon har dåligt blodvärde. Så börjar ena dottern att gå i sömnen och döttrarna blir också väckta mitt i natten av att någon drar i deras ben. Snart inser familjen att huset är fullt av spöken och när spökenas terror blir värre och värre så kontaktar familjen de paranormala utredarna Ed och Lorraine Warren.

Warrens menar att det finns en ond demon i huset förutom de andar som är kvar i huset från döda personer som tidigare bott i där.

Jag tyckte faktiskt att filmen var spännande från början till slut, kanske i det läskigaste laget för min del, eftersom att jag har lite väl livlig fantasi när det gäller spökerier och onda demoner. Å, andra sidan kan jag tycka att filmens handling drog iväg lite väl mycket och blev överdriven i vissa delar, vilket gör att jag ibland liksom tappade "respekten" för filmen.


Regissör: James Wan
Författare: Chad Hayes, Carey Hayes
Skådespelare: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Lili Taylor


Här nedan finns några länkar för lite mer information omkring filmen för den som är intresserad:

2 kommentarer:

  1. Denna ser jag väldans mkt fram emot att se, älskar skräckisar men blir så himla rädd att den kanske får ses bakom kudden i soffan ist för på bio haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, precis, det kan bli lite läskigt i bland men det är väl i och för sig lite av tjusningen också med skräckisar :-) ...

      Radera