tisdag 1 oktober 2013

Monica Z

Monica Z (2013) - Biografi, Drama, Musik - 13 September 2013 (Sverige)



I går såg jag filmen Monica Z på bio, det var trevligt :-) och en väldigt bra film. Som vanligt tycker jag att det är intressant med biografier, speciellt som jag inte visste så mycket om Monica Zetterlunds liv, annat än små sekvenser jag minns från TV och sådant jag läst i tidningar.

Jag tycker att Edda Magnason blev utseendemässigt väldigt lik Monica Z, så som jag minns henne, rösten är väl svårare att härma men ändå mycket bra fångat. Kjell Bergqvist som spelar Monicas pappa tycker jag också gör ett mycket bra jobb. Speciellt där när han ringer till Monica när hon befinner sig på ett hotell i USA, den scenen grep mig starkast i hela filmen.

På något vis får jag känslan av att pappan verkligen älskade sin dotter men att han hade så svårt att visa det på ett sätt så att hon förstod. Båda två verkar ha varit väldigt envisa och starka personligheter. Å, andra sidan är det svårt att säga hur sant det som sker i filmen är i förhållande till Monicas liv och familj. Det kan ju bara de inblandade själva veta men filmen känns i alla fall trovärdig.

Ja, som helhet gillar jag den här filmen om en intressant personlighet i vår tid, helt klart väl värd att se.

Regissör: Per Fly
Författare: Peter Birro
Skådespelare: Edda Magnason, Sverrir Gudnason och Kjell Bergqvist med flera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar