onsdag 13 november 2013

Mig äger ingen

Mig äger ingen (2013) Drama - Biopremiär 8 November 2013 (Sverige)
DVD-premiär 12 mars 2014


Jag var på bio i går och såg på Mig äger ingen, en fantastiskt välspelad film där Mikael Persbrandt spelar pappan Hasse med stor inlevelse och värme mitt i allt det tunga som filmen egentligen handlar om. För det är ju tufft för hans dotter Lisa att växa upp under 1970-talet med en pappa som blir mer och mer alkoholiserad när hans fru lämnar honom.

Lisas mamma lämnar det finaste hon har, säger hon, till Hasse när hon går ifrån honom eftersom att hon tycker så synd om honom. Var det ett rätt val? Ja, den frågan finns knappast något enkelt svar på, eftersom att Lisas pappa ändå är en mycket kärleksfull och varmhjärtad man men med stora brister i vissa avseenden.

Filmen bygger på Åsa Linderborgs bok med samma namn och är en berättelse om hennes uppväxt. Nu är filmen kanske inte hela sanningen eftersom att jag hörde en intervju på TV med regissören Kjell-Åke Andersson, att han gjort om vissa delar så att det passar in i hans version av filmen. Man får tycka vad man vill om det, filmen är bra och skildrar den tidens ideal och tidsanda på ett mycket bra sätt.

Jag har läst boken så det var med stort intresse som jag gick och såg denna film och som alltid är väl boken ett strå vassare även om jag tycker att filmen var en av de bättre svenska filmer som jag har sett de senaste året. Så helt klart väl värd att se!

Regissör: Kjell-Åke Andersson
Författare: Pia Gradvall (manuskript), Åsa Linderborg (roman)
Skådespelare: Mikael Persbrandt, Sandra Andreis och Tanja Lorentzon med flera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar