fredag 31 januari 2014

Cinderella Man

Cinderella Man (2005) 144 min - Biografi, Drama, Historia - 16 September 2005 (Sverige)



Cinderella Man är en berättelse om den irländske brottaren James J Braddock som växte upp i USA sedan hans föräldrar emigrerat från Irland.

Filmen handlar om åren runt 1930 då Braddock hade en familj med hustrun Mae och tre små barn. Braddock hade växt upp under fattiga förhållanden och nu under depressionsåren var nöden svår även för denna familj. Han hade boxats en hel del och drabbats av skador i bland annat sin högra hand vilket gjorde det svårt för honom att vinna några matcher. Det blev ett hårt slag för honom när han förlorade sin boxar licens och inte kunde få in pengar till mat, hyra och el.

Braddock tvingades att söka socialhjälp och jobbade i hamnen med dåligt betalda arbeten och det var inte alltid som han fick något heller eftersom att arbetena var få och det var många som behövde jobb.

Hur det nu än gick till så lyckades han till slut få gå en match mot Corn Griffin under 1934 och vinna den vilket gjorde att han fick gå flera matcher och blev världsmästare när han vann mot förre världsmästaren Max Baer 1935.

Eftersom Russel Crow är en av mina favoritskådespelare så ville jag gärna se den här filmen trots att den handlade om boxning. En annan sak som lockade mig var att den baserades på en sann historia.

Jag blev ju inte direkt besviken på filmen, den skildrar både det samhälle som präglade USA och stora delar av världen under 30-talet och James J Braddocks liv. Han var en stor hjälte, speciellt för Irländarna och ingav människor hopp och tro inför framtiden genom sin comeback när ingen trodde att han skulle boxas och vinna någon mer match.

Jag kan tänka mig att den som gillar boxning tycker att den är spännande och intressant just därför, själv satt jag mest och halvblundade och försökte stänga ut alla slagen, för det är mycket boxning i filmen. Det gjorde ont i hela kroppen när jag såg den, så plågsamt var det. Men filmen är bra och jag tycker att det är bra skådespelarprestationer över lag, Renée Zellweger gör sig väldigt bra som hans hustru Mae.


Regissör: Ron Howard
Författare: Cliff Hollingsworth (manuskript), Akiva Goldsman(manuskript)
Skådespelare: Russell Crowe, Renée Zellweger och Craig Bierko med flera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar