söndag 23 mars 2014

Elysium

Elysium (I) (2013) 109 min - Action, Drama, Sci-Fi - 9 Augusti 2013 (Sverige)




Jag kände att det var dags för en nyare film denna gång med lite action och spänning i, så jag valde att titta på Elysium som är en framtidsvision om den ekonomiskt segregerade världen. Året är 2154 och de rika och välbeställda människorna har flytt de fattiga och den utarmade jorden och bosatt sig på en vacker rymdstation vid namn Elysium.

Jag tänkte medans jag tittade på filmen att, ja, den här verkligheten som filmen visar, kanske inte är så långt borta som man tror. Argumenten som till exempel den förmögna Delacourt (spelas av Jodie Foster) för fram för sitt berättigande att endast de ska ha rätten att använda sig av den healingmaskin som finns på rymdstationen känns välbekanta från vår värld.

Max (spelas av Matt Damon), är en tidigare biltjuv men som nu arbetar på en fabrik vilken vaktas av iskalla robotar. Här tillåts inga överträdelser eller egna åsikter då straffas man hårt och skoningslöst.

I sitt arbete skadas Max väldigt svårt genom att han får en fulldos med strålning på sig och har bara några dagar kvar att leva om han inte kommer till Elysium för att helas i deras healingmaskin. För att nå dit måste han återigen samarbeta med sina tidigare kriminella vänner. Tiden är knapp och det är många som vill sätta krokben för honom.

Som ni kanske förstår är det här en film som jag gillar och den är spännande rakt igenom, det är inte alltid Sci-Fi genren faller mig i smaken men den här känns riktigt bra. Jag tycker att Matt Damon gör en bra rolltolkning men kanske Jodie Foster är ett strå vassare i sin roll som den benhårda och känslokalla Delacourt. Det är ingen fördelaktig roll hon har utan mer en sådan som jag blir arg och irriterad på men det visar väl att Foster kan sin grej.

Regissör:Neill Blomkamp
Författare: Neill Blomkamp
Skådespelare: Matt Damon, Jodie Foster, Sharlto Copley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar