söndag 30 mars 2014

The Wolf of Wall Street

The Wolf of Wall Street (2013) 180 min - Biografi, Comedy, Crime - 10 Januari 2014 (Sverige)




Så blev det dax för The Wolf of Wall Street som är en sann berättelse om Jordan Belforts otroliga liv och handlar om hans väg från en kort men framgångsrik insats som börsmäklare tills att han startade en egen verksamhet som var lite vid sidan av lagen, under 1980-talet slut. Filmen är ju en komedi så jag antar att vissa saker är lite tillspetsade för att få oss som tittar på filmen att njuta lite mer av det vi ser. Jsg kan dock inte komma på att jag skrattade en enda gång medan jag tittade, kanske är jag svårflirtad när det gäller humor?

Filmen är ändå intressant just för att den baseras på verkliga händelser utifrån Jordan Belforts bok med samma namn, men för mig personligen känns den ganska innehållslös. Jag menar, man blir rätt less att titta på nakna kroppar, drogberoende människor och lyxliv till överdrift efter ett tag. Enligt min mening tar sig filmen på slutklämmen när det börjar gå utför för Jordan Belfort och hans vänner när FBI har börjat komma dem riktigt in på livet.

Leonardo DiCaprio innehar rollen som Jordan Belfort och det gör han med både glimten i ögat och en otrolig inlevelse så det är inget fel på skådespeleriet där och jag kan inte klaga annars heller. När Belforts vän och arbetskamrat Donnie (spelas av Jonah Hill) äter skinkrullar (eller något i den stilen) så att de fastnar i halsen när han är hög på någon väldigt extrem drog och Belfort, lika hög på samma drog, ska rädda livet på Donnie, blir det riktigt intensivt ett tag. Otroligt bra spelat av båda två där.

Som helhet känns det som om jag sett bättre filmer, temat är inte så intressant för mig och kanske hade man kunnat korta ner filmen en hel del för att man inte ska bli less medans man tittar.


Regissör: Martin Scorsese
Författare: Terence Winter (manuskript), Jordan Belfort (bok)
Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Jonah Hill och Margot Robbie med flera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar