lördag 12 april 2014

The Amazing Spiderman

The Amazing Spider-Man (2012) 136 min - Action, Äventyr, Fantasy - 3 Juli 2012 (Sverige)




Så tänkte jag att det var dags att se några filmer om Spiderman och återuppväcka gamla minnen från serietidningarnas tid i min ungdom. Jag läste i och för sig flera av Fantomen och Läderlappen men en och annan Spiderman blev det allt. Det kändes riktigt roligt och jag blev inte direkt besviken på The Amazing Spiderman, så nu känner jag mig riktigt upplagd för den nyaste filmen The Amazing Spiderman 2.

Filmen handlar om den tonåriga Peter Parker (spelas av Andrew Garfield) och hans funderingar på varför hans föräldrar lämnade honom hos hans farbror och hans fru när han bara var runt 4 år. Peter Parker har bara goda minnen av sina föräldrar och har saknat dem i hela sitt liv. På skolan är han ingen tuffing direkt och har svårt att passa in bland skolans andra ungdomar. I hemlighet är han kär i Gwen som han tror är ouppnåelig för honom.

Jag tycker att Andrew Garfield är en klar stjärna i sin roll som Peter Parker (Spiderman) och det är intressant och spännande att se hur han utvecklas i sin roll som Spiderman, när han får sina otroliga förmågor, som att spinna långa spindeltrådar och vävar som en blixt från en klar himmel. Hela historien är riktigt bra och känns mycket spännande, det jag hade önskat lite mindre av är scenerna när Spiderman slåss med sin fiende: The Lizard / Dr. Curt Connors (spelas av Rhys Ifans). Där blir man lite less och filmen är ganska lång ändå så det räcker till. 

Som helhet en bra film som jag ger en 4 av 5.

Regissör: Marc Webb
Författare: James Vanderbilt (manuskript), Alvin Sargent (manuskript)
Skådespelare: Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans med flera, se hela rollistan här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar