fredag 16 maj 2014

Hours

Hours (2013) 97 min - Drama, Thriller - 18 December 2013 (DVD premiär)



I går tittade jag på Hours som är intressant film som handlar om Nolan och hans kamp att rädda sitt nyfödda barn medans orkanen Katrina härjar som värst, i södra USA augusti 2005.

Nolan drabbas först av en stor och outsäglig sorg när hans hustru dör av sviterna efter förlossningen av deras dotter. Han får svårt att ta till sig att han ska bli ensam förälder och tycker sig inte förstå hur han ska klara av det hela, han vill ha sin hustru tillbaka. Det tar inte så lång tid efter budskapet om hustruns död förrän stormen som pågått börjar tillta och man börjar att evakuera människor från sjukhuset. Dock blir Nolan och hans dotter kvar eftersom att hon ligger i respirator då hon är för tidigt född och måste ligga där i minst två dygn. När strömmen bryts finns bara ett reservaggregat att ta till för att hålla respiratorn igång men det visar sig vara oladdat så Nolan får veva igång det var tredje minut ungefär. 

Mitt i denna kamp vaknar hans känslor för sin dotter, som han pratar med i sin ensamhet och som jag ser det tycker han troligen att hon är den enda kopplingen till sin hustru. Jag tänker hela tiden medans jag tittar på filmen, att: hur skulle jag ha fixat en sådan sak om jag hade blivit lämnad på ett sjukhus med mitt nyfödda barn? Det känns inte uppmuntrande vill jag säga. Först och främst lär jag inte ha varit i samma fysiska form som Nolan och så har jag inte de tekniska kunskaper som han verkar ha. Ändå känns inte filmen påhittad utan man känner intensivt med den här pappan. 

Som helhet är filmen mycket sevärd och spännande, det som slår mig är att det inte är många skådespelare med här utan det mesta rör sig runt Nolan och hans nyfödda barn. Ändå blir det inte tråkigt. Några överraskande inslag är de plundrare som kommer till sjukhuset efter att orkanen har pågått ett tag, de känns lite malplaserade och får det inte att stämma ihop med en i övrigt bra film. Någonting fattas där.

Det som slår mig när jag ser filmen är att för att lyckas med det han gör så måste man vara både envis, ha god kondition samt vara tekniskt lagd. Jag tror inte att det räcker med kärleken till sitt barn även om det så klart är en stark drivkraft som dock inte finns där i början av filmen utan utvecklas under tiden.

Kolla gärna in filmen ni som inte sett den, jag ger den en 3 av 5.


Regissör: Eric Heisserer
Författare: Eric Heisserer
Skådespelare: Paul Walker, Genesis Rodriguez, Nancy NaveSe alla skådespelare här 


1 kommentar: