måndag 12 maj 2014

Machine Gun Preacher

Machine Gun Preacher (2011) 129 min - Action, Biografi, Crime - 25 April 2012 (Sverige)



I går kväll tittade jag på Machine Gun Preacher som gick på någon av kanalerna på TV, jag hade riktat in mig på den därför att det såg ut att vara en action och jag kände för det. Dessutom hade jag inte sett den tidigare trots att den är från 2011. Jag kan väl inte riktigt påstå att det var en action så som jag tänkte mig det hela men filmen var ändå bra. Machine Gun Preacher baseras på boken Another Man's War som skrivits av amerikanen Sam Childers och handlar om hans liv och speciellt om det arbete han lagt ner i Sudan på att rädda barn som tillfångatagits och tvingats bli soldater.

Efter att ha sett filmen så tänker jag att den våldsamme Sam Childers behövde något annat att tänka på än sitt drogberoende och behovet av att göra brott. Eftersom han verkar ha en stor kärlek till sin hustru och inte ville mista henne så följer han med till kyrkan och där öppnas hans sinne upp för en annan värld och ett annat liv att leva. Någonstans verkar han också ha haft ett samvete som gnagde inom honom. Han tycker att han har gjort så mycket ont att han måste sona sina brott och ägna resten av sitt liv till att göra bra saker för andra.

Sam Childers (spelas av Gerard Butler) kommer i början av filmen ut från ett fängelsestraff och han blir hämtad av sin fru. Han tror att allt är som vanligt därhemma men frun har blivit kristen och lämnat livet som strippa och på något vis, som jag inte riktigt fick klart för mig hur det gick till, så följer Sam med hustrun till kyrkan och blir där både döpt och frälst. Sam börjar ett nytt liv, fri från droger och brott och på en av kyrkans samlingar kommer det dit en präst som pratar om tillståndet för barnen i Sudan. Han ber att människorna i kyrkan ska hjälpa till att samla in pengar för att hjälpa de utsatta barnen. På något vis är detta något som Sam fastnar för och bygger upp både en kyrka där de bor i USA samt så småningom också ett barnhem i Sudan. Där han får brottas med den fruktade gerillarörelsen i området.

Jag tycker att Machine Gun Preacher borde ha ett annat namn eftersom man får fel uppfattning om filmen men det är väl egentligen det enda negativa som jag kan säga om den. Nu vet inte jag hur mycket i filmen som stämmer överens med Sam Childers bok och liv men oavsett är den mycket sevärd. Gerard Butler passar alldeles utmärkt som den våldsamme och beslutsamme Sam Childers. Hans fru Lynn som spelas av Michelle Monaghan har en något mera undanskymd och tillbakadragen roll så det är lite svårt att säga hur bra hon är. Det känns inte som att det krävs så mycket att spela en sådan roll.

När man ser den här filmen inser man att människor faktiskt kan förändras och att en väg till förändring är kärleken till en annan människa och möjligen också en tro på en högre makt. Machine Gun Preacher inger hopp trots det hårda klimatet i filmen.

Överlag känns filmen trovärdig och intressant och har både spänning och kärlek som ingredienser så av mig får filmen en 5 av 5.

Regissör: Marc Forster
Författare: Jason Keller
Skådespelare: Gerard Butler, Michelle Monaghan och Michael Shannon med flera. Se alla skådespelare här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar