lördag 24 maj 2014

Winter's Tale

Winter's Tale (2014)  118 min - Drama, Fantasy, Mystery - 21 Februari 2014 (Sverige)



Winter's Tale är en lite mystisk film som jag tog till mitt hjärta när jag tittade på den. Den utspelar sig i New York och tidsmässigt över ett helt sekel. Den handlar om en tjuv, Peter Lake (spelas av Colin Farrell) som under en av sina sista inbrott träffar på den vackra men mycket sjuka Beverly Penn (spelas av Jessica Brown Findly). De blir så klart kära i varandra. Det som komplicerar det hela än mer är att Peters boss, Pearly Soames (spelas av Russell Crowe) och alla hans kumpaner, är ute efter Peter och helst vill se honom död.

Filmen är en berättelse om gott och ont och har både demoner och flygande hästar i handlingen. Jag tycker att filmens början väldigt mycket liknar Anna Karenina och Hugo i hur scenerna och miljön har byggts upp. Även påminner det lite sagobetonade i filmerna om varandra, kanske mest Hugo ändå. I övrigt har ju Winter's Tale en alldeles egen stil om än att mycket är förutsägbart. Det som överraskade mig en aning var att se Will Smith som Judge, det kändes inte riktigt bra även om jag inte alls har något emot Will Smith men han har inte riktigt pondusen som behövs för rollen.

Jag tyckte om att titta på filmen och drömma mig bort lite granna till en annan värld på något vis. Jag gillar filmer som är lite mystiska så man får använda sig av sin egen fantasi i större utsträckning för att tolka filmen. Det har filmskaparna lyckats bra med och både Colin Farrell och Jessica Brown Findlay fungerar bra i sina roller. Dessutom är det alltid roligt att se Russell Crowe även om rollen han har i denna film, inte är en av hans starkaste.

Så om man vill se en film med lite romantik, mystik och spänning ska man kolla in Winter's Tale, det är en fin liten saga för vuxna. Av mig får filmen en 3:a av 5 eftersom att den inte fullt ut klarar av att skapa den spänning och djup som jag vill ha för att den ska få fullpott.


Regissör: Akiva Goldsman
Författare: Akiva Goldsman (manuskript), Mark Helprin (roman)
Skådespelare: Colin Farrell, Jessica Brown FindlayRussell Crowe och Will Smith med flera Se hela roll listan här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar