söndag 1 juni 2014

Borgman

Borgman (2013) 113 min - Thriller - 30 Maj 2014 (Sverige)




Borgman är en Holländsk thriller som är ganska annorlunda men intressant film som jag inte riktigt kan jämföra med något annat jag sett. Jag upplever den som samhällskritisk och skrämmande mest på grund av de känslokalla och strategiska personligheterna i filmen. Den är ingen våldsfilm i egentlig bemärkelse men ändå finns våldet där på lut hela tiden.

Den handlar om en uteliggare som på något sätt nästlar sig in hos en välbärgad familj. I familjen finns mamma, pappa och tre barn i skolåldern samt en barnflicka från Danmark.

Filmens huvudperson är Camiel Borgman som spelas av Jan Bijvoet på ett mycket trovärdigt och skrämmande sätt. Han är uteliggaren som tar sig in hos den välbärgade familjen, han ringer nämligen bara på deras dörr och ber om att få duscha eftersom att han är så skitig. Det är mannen i familjen som öppnar men han vill inte ha någon uteliggare i sitt hem. 

Kvinnan i familjen kommer också till dörren och är mer mottaglig för uteliggarens argument. Men mannen vägrar och jagar iväg Camiel men misshandlar honom ganska illa först. Det slutar förstås inte där utan Camiel lyckas ändå som sagt bli kvar hos familjen och effektivt fullfölja den plan som han har lagt upp för att förstöra deras liv och hem.

Borgman är en ganska tyst film med  lite dialog men det behövs inte heller enligt min mening eftersom att jag sitter där hela tiden och tittar och undrar vad det är som egentligen pågår. 

Som sagt filmen är ganska samhällskritisk och ifrågasätter den sociala hierarki som byggts upp. Detta är en grym hämnd mot den övre klassen i vårt klass samhället. Det jag känner mig besviken på är slutet, det känns lite tamt och meningslöst men kanske är det också meningen?


Regissör: Alex van Warmerdam
Författare: Alex van Warmerdam
Skådespelare: Jan Bijvoet, Hadewych Minis, Jeroen PercevalSe alla skådespelare här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar