torsdag 5 juni 2014

Escape Plan

Escape Plan (2013) 115 min - Action, Mystery, Thriller - 6 December 2013 (Sverige)




Så blev det då äntligen dags för mig att se Escape Plan. Jag har längtat efter att se denna film eftersom att jag tyckte att den lät spännande och intressant, jag gillar ju thrillers och mystery även om varken Arnold Schwarzenegger eller Sylvester Stalone har hört till mina favoritskådespelare så var jag som sagt var nyfiken på denna film.

Kan man bygga ett helt rymningssäkert fängelse? Det är väl det som är största frågan i filmen och hur skulle i så fall ett sådant fängelse fungera? Kan man ha ett rymningssäkert fängelse för de mest farliga brottslingarna som landar under samma samhälleliga regler som andra fängelser? Eller är det rätt att eliminera alla gällande lagar och regler? Att på något sätt avhumanisera fängelsets rutiner och alla vakter med mera.

Handlingen i Escape Plan utspelar sig i ett rymningssäkert fängelse. Det är där som Ray Breslin (spelas av Sylvester Stalone) håller till när filmen börjar, han sitter inne för något som inte riktigt framgår i filmen. Nu är ju inte Ray bara en vanlig fånge utan han är en säkerhetsexpert som testar så kallade rymningssäkra anstalter genom att försöka bryta sig ut ur dem. Ray är mycket skicklig i detta och har skrivit böcker i ämnet men när han får ett nytt uppdrag för att testa ett nytt rymningssäkert fängelse går ingenting som det är tänkt. Han blir tillfångatagen och utan några som helst rättigheter hamnar han på ett fängelse som varken han själv eller någon av de andra fångarna får veta vart de befinner sig. Rays säkerhetskontakter med omvärlden kopplas bort totalt och han står ensam.

Sakta byggs en relation upp med en annan av fångarna, Emil Rottmyer (spelas av Arnold Schwarzenegger) och de påbörjar en plan på att rymma därifrån tillsammans för att ta reda på vilken eller vilka som satte dit dem.

Jag tycker faktiskt att Escape Plan är riktigt spännande och intressant, även om den har sina brister. Jag vill gärna ha ett större djup i det jag ser än vad denna film kan leverera men den är ändå underhållande och på något vis skapar den frågor inom mig om vad som är rätt och fel.

Skådespelarna gör vad de förväntas göra och Sylvester Stalone växer i mina ögon, han har talang för det här och rollen passar honom. Ray Breslins fångvaktare Hobbes spelas av James Caviezel på ett övertygande sätt, en riktigt ful och kall typ.

Som helhet vill jag ge en 3:a av 5 för ett intressant tema och spännande handling.

RegissörMikael Håfström
FörfattareMiles Chapman (manuskript), Jason Keller (manuskript),
SkådespelareSylvester StalloneArnold Schwarzenegger50 Cent och James Caviezel med flera. Här finns hela listan av skådespelare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar