torsdag 25 september 2014

The Reckoning

The Reckoning (I) (2014)86 min - Crime, Mystery, Thriller - 6 Augusti 2014 (DVD premiär Sverige)




I kväll blev det en ganska ny film som jag tittade på. Upptäckte också att det var ett tag sedan som jag skrev något på min filmblogg, kändes som att det var dags igen nu då.

Jag tycker att The Reckoning tar upp frågor om hur man ska tolka livet, frågor om vad som är rätt och fel? Kan man obehindrat gå vidare i livet om man förorsakat en annan människas död? Är det rätt att skipa rättvisa i Guds namn? 

Filmen handlar om en polisman som måste ta upp jakten på ett par ungdomar som mördat hans poliskompis. Ungdomarna har gjort en slags dokumentär över deras hämnd på, som de tycker, alla inblandade till att den unga kvinnans syster blir påkörd av en smitare. Eftersom att polisen lägger ner hela utredningen på att ta reda på vem som körde bilen, startar alltså paret denna vedergällning.

En intressant del i filmen tycker jag det är med sekvenserna av den inspelade dokumentär som ungdomarna har gjort. The Reckoning får en extra dimension tack vare det, man får en inblick i hur ungdomarna kommit fram till deras hämnd samtidigt som man får se polisarbetet skrider fram. 

Jag tänker att det skrivna ordet, till exempel i Bibeln, kan tolkas lite hur som helst. Allt utifrån läsarens egna ögon och utgångspunkt. Jag tänker också att människor som mår dåligt av en eller annan anledning lättare kan ta lagen i egna händer och mena att de gör det de gör på uppdrag av Gud. En annan aspekt i filmen som jag också tänker på är polismannens skuld som han försöker leva med men som han lyckas ganska dåligt med. Alla kan göra fel och hamna i konstiga situationer där de inte alltid gör de "rätta" valen, vilket de senare blir varse på ett eller annat sätt.

Som helhet är The Reckoning en riktigt bra film som tar upp en del intressanta aspekter på livet. Kanske en aning förutsägbar men helt klart sevärd. Filmen får en 3 av 5.


Regissör: John V. Soto
Författare: John V. Soto
Skådespelare: Viva Bianca, Luke Hemsworth, Hanna Mangan Lawrence med flera, se hela roll listan här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar